Tři základní soutěžní kategorie Dakarské rallye jsou motocykly, automobily (v rozsahu od bugin po malé náklaďáky) a velké kamiony. Mnoho výrobců automobilů využívá drsné prostředí rallye jako testovací plochy k testování svých vozidel a také k demonstraci jejich odolnosti a spolehlivosti, i když sériové vozy jsou většinou velmi upravené. Původně v rallye dominovaly evropské užitkové vozy jako jsou Land Rover, Range Rover, Mercedes-Benz G později nahrazeny typem Mercedes-Benz ML, Pinzgauer a japonské Toyoty Land Cruiser. Ostatní výrobci přistoupili s těžce upravenými běžnými vozidly, jako je Rolls-Royce, Citroën a dokonce i Porsche. Například v roce 2002 obsahovala kategorie automobilů vozy značek Mitsubishi (Pajero/Montero), Nissan a Hyundai. Mercedes, Range Rover a sportovně upravené BMW se také zůčastnili, ale neobjevili se na vedoucích místech. Jean - Louis Schlesser postavil pro závod řadu vlastních dune buggy vozidel a několikrát s nimi závod vyhrál.
Nákladní vozy (T4 „Kamiony“ nebo „Nákladní“) obsahují výrobce Tatra, LIAZ (nyní Tedom Truck), Kamaz, MAN, DAF, GINAF, IVECO, Renault KERAX, a Mercedes-Benz Unimog. V letech 1980 vyústila silná rivalita mezi DAFem a vedoucím Mercedesem ke stavbám vozů s dvěma motory a více jak 1000 hp (750 kW). Později zvýšily úroveň závodu vozy Tatra, Perlini a Kamaz.
KTM je nejpopulárnější a současně vedoucí motocykl. V současnosti jsou hlavními soupeři v kategorii vozidel Volkswagen, Mitsubishi a Nissan a v kategorii motocyklů jsou to Yamaha a KTM. Po roce 2000 bylo obnoveno soupeření v kategorii kamionů mezi výrobci DAF, Tatra, Mercedes-Benz a Kamaz.
No to je mi tedy opravdu popis kategorí
(Roman, 9. 1. 2019 17:06)